„. ..de mens is niet ‘af’ bij zijn geboorte en heeft nog veel te leren. Daarbij moet de mens leren om zijn zintuigen te gebruiken en zijn eigen verstand te ontwikkelen. Want er is niets in het verstand dat niet eerst in de zintuigen was.“
Comenius (1592-1670)
Als ik in de schooltuin sta, is de pedagogische visie van Comenius niet het eerste waar ik aan denk hoor. Meestal word ik even stil van deze adembenemende, werkelijk prachtige zomertuin die momenteel gonst van de bijen. Vervolgens komt dan de zee van ideeën: …wat zullen we nu weer eens gaan koken ?!
Midden op het speelplein van groep 1-4 is door de noeste arbeid van een groep tuinouders en tuinkinderen een bloemen- en groententuin gerealiseerd.
Er wordt wisselteelt toegepast in het aanplant-en zaaischema. Dit jaar zijn er veel bijzondere groenten: regenboogsnijbiet, gele wortels, wilde rucola, rode sla, dropplant en bloedzuring.
Ook eetbare bloemen spelen een glansrol dit seizoen: goudsbloem, oost-indische kers, komkommerkruid, kaasjeskruid en driekleurig viooltje.
De groepen zijn zelf verantwoordelijk voor hun tuinthema en werken dit in de klas verder uit. Eetbare bloemen worden bijvoorbeeld voorzichtig geplukt en vervolgens getekend en geschilderd. In de keuken hebben we van deze dagoogst een bieslook-, rucola- en spinazie broodbeleg gemaakt en dit gedecoreerd met eetbare bloemen.
Het koken neemt soms wat grotere vormen aan wanneer we voor de hele school koken.
De grote kinderen van groep 7/8 oogsten in de ochtend en geven in de groepen 1-4 een lesje over de plant. Ze laten de plant zien en vertellen hoe hij groeit en wat ze ermee gaan koken. De kleintjes mogen aan de plant voelen en ruiken en een beetje proeven als ze dat durven.
Later op deze dag worden alle leerlingen en docenten tijdens de lunch verrast met een heerlijk gerecht.
Met veel gemak en plezier leren de kinderen zo over maten, gewichten, warmte, vuur, chemie, veiligheid, zorg, welzijn, hygiene, samenwerking, presentatie, zorgvuldigheid en netheid. Comenius zei het al: aanschouwelijk en belevend onderwijs leidt tot beter begrip in het leerproces en, wat nog belangrijker is: tot inzicht in het leven en de wereld.
Ik ben reuzetrots op het mooie resultaat, maar vooral op deze kinderen. En ik denk stilletjes dat de grote Comenius dat ook zou zijn ;).
Door van den Borst
augustus 2017

